Skip to main content

Share & Shine! Ieder kwartaal zet 2grip bedrijven in het zonnetje die op bevlogen wijze aandacht geven aan preventie en vitaliteit. Annemieke, gedragsveranderaar bij 2grip, speurt altijd naar initiatieven die gedrag positief beïnvloeden. Dit keer viel haar oog op de trap bij het Radboudumc.

Een kleine deur leidde haar naar het trappenhuis, waar de treden telkens het aantal verbrandde calorieën lieten zien. Op iedere verdieping stond een motiverende tekst, zoals; “Je bent bijna aan de top!”. Annemieke vroeg zich af: Werkt dit? Nemen mensen echt vaker de trap? Hoe komt zoiets tot stand en wat is het effect? En ging op onderzoek uit.

De zoektocht bracht Annemieke bij Iris Hobo, Programmamanager Design & Innovatie, Bouwzaken. Een inspirerende ontmoeting volgde.

Iris vertelt: “Als je mensen in beweging wilt krijgen is het is belangrijk dat het gebouw daartoe aanzet. Bij de nieuwbouw houden we veel meer rekening met de plaats en zichtbaarheid van publieke ruimtes, zoals het trappenhuis. We moeten het bezoekers en medewerkers makkelijker maken om de trap te nemen. Nu is het trappenhuis toegankelijk via een kleine deur, terwijl de liften met zes grote deuren veel zichtbaarder zijn. Dat wordt in de toekomst anders, waarbij we natuurlijk ook rekening houden met bezoekers die de trap niet kúnnen nemen.

In de tussentijd hebben we geprobeerd het gebruik van de trap aantrekkelijker te maken, zoals het aantal verbrande calorieën per trede. Voor een ander trappenhuis hebben we medewerkers gevraagd naar inspirerende teksten van wetenschappers. Deze plaatsten we op de muur naast de trappen. De teksten maken het nemen van de trap een stuk interessanter! Tijdens een bepaalde periode konden we meten welke medewerkers het vaakst de trap namen, zij ontvingen daar dan een prijs voor. Dit werkte ook motiverend.

“We hebben zelfs een keer een geur-DJ laten komen”

We hebben zelfs een keer een geur-DJ laten komen, omdat medewerkers aangaven dat ze het trappenhuis zo’n ‘muffe’ omgeving vonden. Tijdens mijn werk gebruik ik design en vormgeving om mensen te motiveren gezondere keuzes te maken, gericht op bewegen, maar bijvoorbeeld ook om sociale interactie te stimuleren, zoals samen eten.

Een voorbeeld hiervan is de nieuwe inrichting van de kinderafdeling; we hebben een mooi behang laten ontwerpen met als thema; de natuur. Via een projector wordt er een vlinder op het behang geprojecteerd die langs de muur fladdert. Op deze manier proberen we zieke kinderen afleiding te bieden en nieuwsgierig te maken, zodat ze vaker uit bed komen en in beweging blijven.”

Heel bijzonder om dit ‘kijkje in de keuken’ te krijgen, dat werkt inspirerend!

Heb jij ook een mooi voorbeeld van preventie?

Deel het met ons, zo kunnen we elkaar inspireren!
Mail je voorbeeld naar Annemieke@2grip.nl